DR. ALEXANDRE ZAMITH

Docente na área de piano e música de câmara do Instituto de Artes da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), da qual é Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Música, Doutor em Música pela Universidade Estadual de Campinas (Capes), Mestre em Artes pela mesma instituição (FAPESP) e bacharel em Música Instrumento/Piano pela Universidade de São Paulo. Como instrumentista, enfatiza a produção musical dos séculos XX e XXI, bem como a prática improvisatória, tanto instrumental como conjugada a recursos eletrônicos e digitais. Foi coordenador do Núcleo de Performance e Práticas Interpretativas da Universidade Federal de Uberlândia (Nuppim/UFU) e membro do Núcleo de Música e Tecnologia da Universidade Federal de Uberlândia (Numut/UFU). Suas pesquisas acerca da música atual o conduziram a vários trabalhos artísticos, com os quais tem se apresentado em diversos encontros musicais e científicos nacionais e internacionais, com destaque para o Performa ’09 (Encontro de Investigação em Performance – Lisboa/Portugal), Composition in 21st Century Conference (Dublin/ Irlanda), Sonorities Festival of Contemporary Music (Belfast / Irlanda do Norte), X Bienal Internacional de Música Eletroacústica de São Paulo e Forum IRCAM / Brasil. Lançou, em 2013, o CD Pianisticontemporâneo, contemplado pelo ProAC (Programa de Apoio à Cultura da Secretaria Estadual da Cultura), com repertório direcionado exclusivamente a obras dos séculos XX e XXI.

Alexandre Zamith is a Ph.D. in Music (University of Campinas), professor in this University (piano and chamber music) and coordinator of the Graduate Program in Music. Pianist and improviser, his practices and researches emphasize the music of the 20th and 21th centuries, as well as the improvisatory practices in both instrumental and that connected to technological resources. He was coordinator of the Center of Research in Musical Performance in the Federal University of Uberlandia, Brazil, from 2007 to 2009, and developed his post-doctorate research at the Center of Research in Sonology of the University of São Paulo (Nusom-USP), running the project The piano in interactive musical processes: new gestures and new dialogues. In 2013, he carried out the project Pianisticontemporâneo, awarded by a public funding for a series of recitals and the production of a CD, whose repertoire consisted exclusively by works of the 20th and 21st centuries. His research on contemporary music has led him to several artistic works, with which he has performed in several national and international musical and scientific meetings, with special emphasis on Performa '09 (Performance Research Meeting - Lisbon / Portugal), Composition in 21st Century Conference (Dublin / Ireland), Sonorities Festival of Contemporary Music (Belfast / Northern Ireland), X International Biennial of Electroacoustic Music of São Paulo and Forum IRCAM / Brazil.

 

Vídeos

Áudios